Sport, beweging en cholesterol

Hoog cholesterol is slechts een van de vele gezondheidsproblemen die ons hart in gevaar kunnen brengen. Net als hoge bloeddruk vertoont hoog cholesterol meestal geen symptomen. Het is gevaarlijk omdat veel mensen niet weten dat ze het hebben totdat de alarmbellen rinkelen, vaak beginnend met pre-diabetes.

Beweging, sport, bloedvaten, cholesterol, wandelen, gewicht, pre-diabetes, diabetes, diabetes 3, moe, ijzer tekort, bloedarmoede

Stoornissen in de vetstofwisseling

Naast risicofactoren als overgewicht, weinig beweging, vetrijk eten, roken, stress, pre-diabetes en hypertensie, zijn vooral stoornissen in de vetstofwisseling een van de hoofdoorzaken, wat kan wijzen op problemen met de lever of de gal. 

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Voorlichting

Als mensen met geoxideerd cholesterol op tijd goede voorlichting kregen over voeding, dus naar een diëtiste of voedingsdeskundige worden doorverwezen, dan zou veel schade beperkt of voorkomen kunnen worden. 

Er zijn twee soorten cholesterol: HDL en LDL. LDL cholesterol kan een risicofactor zijn voor slagaderziekte, terwijl HDL cholesterol juist een gunstig effect heeft omdat het cholesterol kan afvoeren. Is het LDL cholesterolgehalte in het bloed hoog, dan kan het zich gaan afzetten in de binnenwand van de slagaders. Dat gebeurt vooral op plaatsen waar de slagaderwand beschadig en minder glad is. Denk als voorbeeld aan suiker, koolhydraten, verkeerde vetten en calcium.

SportSport

langere tijd stilzitten kan onze bloedvaten verstoppen

Het probleem is dat te veel geoxideerd cholesterol de bloedvaten kan verstoppen. Een gezond leefpatroon en sporten kan daarbij helpen. Eerst is het belangrijk om iemand zijn of haar levensstijl te onderzoeken, zoals beweging en gezonde voeding. 

Wandelen heel gezond

Veel mensen zijn geneigd wandelen een beetje te vergeten als het over sport en lichaamsbeweging gaat. Het is immers allemaal niet zo snel en spectaculair als ‘echte’ sporten. Toch is wandelen wel degelijk enorm gezond. Zo is wandelen goed voor je botten, frisse lucht in je longen die je bloed zuiveren, spieren, goed voor hart en bloedvaten, voor je hersenen,  De wandelsport staat in de top 3 meest beoefende sporten en is laagdrempelig om als eerste mee te starten,  en zal de komende jaren steeds populairder worden, zoals bij nordicwolking

Wanneer je gebruik wilt maken van een snellere stofwisseling om ons lichaamsgewicht gunstig te beïnvloeden, moet je stofwisseling vertragend gedrag vermijden. Er zijn drie zinvolle manieren om de stofwisseling op een natuurlijke manier te stimuleren:

  • Spieropbouw (hypertrofie);
  • Lichamelijke inspanning;
  • Meer en/of vaker en gevarieerd eten
Voordelige sportschoenen webwinkel voor u!

De vetverbranding neemt bij gematigde belastingen voortdurend toe en na een half uur, heb je de meeste vetverbranding. Een belangrijke factor bij een succesvolle gewichtsvermindering is het sporten en of bewegen. Bij het kiezen van een geschikte sport of bewegingsactiviteit rijst de vraag: betekent werken aan je conditie door te sporten of te bewegen ook vetverbranding? Ja en nee! Immers: vetverbranding hangt af van voldoende zuurstoftoevoer. Denk maar aan wat er met een brandende kaars gebeurt waarover een (leeg) glas wordt gezet. Juist, hij gaat uit. En met onze vetverbranding gebeurt bij een intensievere inspanning precies hetzelfde. Heel belangrijk is een goede zuurstoftoevoer met voldoende ijzerhoudende voeding. 

Delen