Courgette pre-diabetes en cholesterol

De courgette is een veelzijdige inzetbare groente en de stofjes die in de courgette kunnen ontstekingsremmend werken en mogelijk pre-diabetes voorkomen. De groente zorgt voor een betere vertering, de bloedsuikerspiegel blijft stabieler, de vezels zorgen voor een gelijkmatige vertering en zorgen voor een balans in het cholesterol profiel, ze binden zich aan de galzuren die de lever aanmaakt uit cholesterol om vet te verteren.

Courgette, pre-diabetes, cholesterol

Zeewier, zeekraal en algen om gerechten op smaakt te maken

Vezels hechten zich direct aan het galzuur en zorgen ervoor dat onbewerkt vet beter wordt verwerkt. Dat komt door de grote hoeveelheid vitaminen van het B-complex in de courgette behalve de B12 vitamine, hiervoor zouden zeewier, algen en zeekraal een prima vervanger kunnen zijn, om gerechten op smaak te brengen. 

Voedingsstoffen als vitamine C en A in de courgette zorgen ervoor dat LDL cholesterol niet in de bloedvaten gaan plakken. Cortisol wordt gemaakt uit HDL Cholesterol, de wasachtige, vettige substantie die de lever maakt uit onbewerkte voedingsvetten, om het lichaam van energie te voorzien en om beschadigde cellen te herstellen en kan zo overgewicht te helpen voorkomen.
KokenKoken

Courgette salade

Ingrediënten: 1 Courgette, Pijnboompitten, 35 gram; extra vierge olijfolie, 1 eetlepel citroensap, 1 theelepel peper, kies tussen 125 gram Zeekraal 2 takjes of gedroogde zeewier en 125 gram algenpoeder, 1 theelepel Koriander.

Bereiding van de courgette salade

Bak de pijnboompitten in een pan op laag vuur goudbruin, let op dat ze niet verbranden. Was de courgette en rasp boven een kom. Voeg de olijfolie, citroensap en kruiden toe aan de courgette en meng het geheel goed. Roer de pijnboompitjes door de salade. Bij een gevoelige maag of darmstelsel, bak de geraspte courgette kort, voeg dan pas later de gebakken knapperige pijnboompitten toe.

Door een dieet te volgen dat bepaalde voedingsmiddelen uitsluit, kunnen mogelijke voedingsstoffen tekorten ontstaan, als het eten niet aangepast wordt. Bij een vegetarisch of veganistisch dieet is het belangrijk om bewust te zijn van vervangende voedingsstoffen. Zorg dat je voldoende vetzuren uit plantaardige voeding binnenkrijgt. Ben je veganist dan is het belangrijk dat je voldoende zee groente eet, zoals zeekraal. Al de gezondheidsvoordelen, die in vis zitten komt met name uit zee groente en dus ook vitamine B12

  • 320 spaghetti pompoen
  • Courgettes, in blokjes
  • 3 knoflooktenen, fijngesneden
  • 150 gram kastanjechampignons, grofgesneden
  • 200 gram cherrytomaten, gehalveerd

De wonderlijke spaghetti pompoen en de bereiding

Neem een ovenschaal met een klein bodempje water, halveer de spaghetti pompoen. Na gelang de grote, gaat deze voor ongeveer 45 minuten op stand 180 (hete luchtoven). Fruit de blokjes courgette en knoflook ongeveer 4 minuten in een braad- of hapjespan. Voeg de champignons, cherrytomaten en rozemarijn toe en bak deze 4 minuten mee. 

Roer de plantaardige room en groentebouillon door de groente heen. Voeg de zeekraal toe en laat het geheel in 5 minuten gaar en warm worden. Breng op smaak met chilipoeder, zeekraal en peper. Haal de spaghetti pompoen uit de oven, schraap met een vork de pompoen leeg, het is een wonder spaghetti van groenten), super lekker en puur natuur, serveer direct.

De spiraalsnijder is het meest handigst om de courgette in slierten te snijden. Een apparaatje dat in de hand gehouden wordt, om er vervolgens een komkommerachtige pompoen of andere groenten mooie sierlijke slierten van te maken, ook super leuk in een salade. Al draaiende komen er aan de zijkant groentenoedels uit.

Vet houd een gezond HDL cholesterol profiel in stand en kan de LDL onschadelijk maken. Cortisol wordt gemaakt in je bijnieren en gehaald uit HDL cholesterol en voor dat de overgang zijn intrede doet, maakt ook het hormoon progesteron wat cortisol aan. 

Een te hoge bloedsuikerspiegel

Suiker kan pre-diabetes en diabetes 2 veroorzaken en het zorgt voor pieken in onze bloedsuikerspiegel. Wanneer onze bloedsuikerspiegel te hoog stijgt door veel suikerhoudende producten te eten, zorgt de alvleesklier steeds opnieuw, dat er insuline geproduceerd wordt, om de glucose om te zetten in glycogeen en we energie krijgen. 

KokenKoken

De alvleesklier produceert minder insuline, waardoor voorradig glucose in onze cellen niet verbrand wordt en in onze bloedbaan kan blijven circuleren en zo ontstekingen kunnen veroorzaken. Insuline is een zeer sterk hormoon met twee hoofdfuncties, het zorgt ervoor dat suiker in de cellen komt en regelt de opslag van niet verbrande suikers in de vetcellen. 

Wie kent het niet, het jojo-effect van het lijnen, vaak helpt het afvalplan niet en is vermageren soms wel erger dan de kwaal, dan een iets te zwaar lichaam. Vaak zien we dat brood uit het dieet wordt geschrapt, maar vergeten dat het baksel ook jodium bevat voor onze keelklier, als we te weinig van het mineraal jood binnen krijgen, kan zelfs de schildklier dit delfstof opsparen tot er een verdikking in de schildklier ontstaat, struma genaamd. Een cel die opzwelt als bij pre-diabetes is vele malen keren vatbaarder voor ontstekingen dan gezonde cellen.
Delen