Bij onszelf stilstaan

Stilstaan, niets doen, wordt vaak gezien als saai of ongezellig en het knaagt aan ons schuldgevoel. De reden, we brengen niet voldoende tijd met iemand door, een spiegelende projectie, “dat de ander ook altijd moe is”. Meestal wordt doorgegaan uit schaamte, tot lichaam en geest ons laten weten, het de huidige tempo niet meer vol te kunnen houden. 

Stilstaan, rust, ruimte, ontwikkeling, gezondheid

En als de burn-out heeft toegeslagen, is er niemand die de kosten van het herstel betaald! Het is niet nodig dat we ons gepasseerd voelen, de ander die heeft voor zichzelf opkomen nog niet geleerd. Als we eenmaal nee durven zeggen, dan is er een begin gemaakt en eindigt de periode, dat wij niet voor onszelf kozen, door alleen dit al te lezen. Mocht er wat hulp nodig zijn, raadpleeg dan de Aartsengelen of de totemdieren.

Neem eigen ruimte in

Bij onszelf stilstaan betekent dus dat we onszelf de ruimte geven om te voelen hoe het met ons gaat. Ons lichaam aftasten waar er spanning, eventueel pijn, in het lichaam zit. De triggerpunten die we waarschijnlijk niet voelden toen we aan het hardlopen waren, wellicht juist om de gevoelens weg te stoppen. Door werkelijk rust te nemen, kunnen we te weten komen hoe het met onszelf gaat en gadeslaan wat we nodig hebben. Wat gebeurd er in het lijf, waar zijn onze gedachten en zijn deze denkprocessen wel van ons?

Stilstaan is saai

Niets doen is dus voor velen heel lastig. Waarom? Stilstaan, of stop zeggen, wordt vaak gezien als saai of ongezellig. Het past niet in deze snelle tijd, want er kan en moet zo veel, de druk is hoog. Onplezierige momenten in ons leven, kunnen we gemakkelijker negeren als we almaar maar doorgaan. Bijvoorbeeld het verdriet dat we wegduwen en de vermoeidheid die  nu echt niet goed uitkomt. 

O jee, nu is het antwoord alweer nee

Daarnaast lezen we vooral op social media, hoe gezellig het is op een feestje, het concert, de verjaardag, vakantie, doe vakanties en heerlijk met vrienden op stap. Terwijl een moe lichaam telkens maar nee moet nee zeggen. Eindelijk is de moed bij elkaar geraapt en dan opeens daar zijn de overtuigende mensen, die vinden, ach joh, stel je niet aan. Vooral veel hoog gevoelige mensen hebben hier last van, omdat ze overal een oplossing voor weten, die wil niemand kwijt.

Uitstellen van confrontaties

Onszelf tegenkomen en geconfronteerd worden met onszelf zijn niet altijd aantrekkelijke opties. Het punt is alleen dat, hoe langer we de confrontatie en het contact met onszelf uit de weg gaat, hoe meer spanning en problemen zich zullen opstapelen. Het is iets wat je helemaal zelf kunt doen, stilstaan, daar heb je niemand voor nodig. Sterker nog, daar kun je niemand bij gebruiken, wat je wel kan gebruiken is wat lavendel, om jezelf wat te ontspannen.

Oefening om bij jezelf stil te staan

Pak pen en een schrijfmap of schrift, zorg dat de telefoon en deurbel uit staat, dat je alle tijd hebt (minimaal een kwartier), zorg dat de hond niet boven op je kan springen en dat je kinderen en partner verteld, niet gestoord te willen worden. Ga op een bank, matje of matras liggen (niet op het bed), want dat herinnerd je aan slapen en dat moet gescheiden blijven en leg zo nodig een deken over je heen. Het is belangrijk dat je het niet koud kan krijgen.

Zorg er ook voor dat je pen en papier naast je hebt liggen voor straks

  • Haal een paar keer diep en rustig adem. Ga daarna je verschillende lichaamsdelen en chakra’s af af. Voel je voeten en laat ze rustig gedragen worden door het matje, daarna je onderbenen, bovenbenen, billen en onderrug. Ga zo je gehele lijf af. Heb geen oordeel over wat je voelt, registreer alleen maar wat je voelt. Doet je lichaam ergens pijn, is er spanning, ben je warm, koud?
  • Ben je rustig of juist onrustig, voel je je kwetsbaar of juist sterk, voel je je verdrietig of wat depressief? Zijn er veel gedachten die door je heengaan, die je afleiden van waarmee je bezig bent? Laat ze maar weer gaan en heb er geen oordeel over, registreer alleen maar.
  • Ga daarna rustig zitten en schrijf op wat je gevoeld en geregistreerd hebt qua pijn, emoties en of je moe was of jij je juist heel fit voelde. Herhaal dit 2 x per dag

Neem voor alles wat je waargenomen hebt, één bladzijde, om later in de oefening je gevoelens te onderzoeken

Loop elke bladzijde na en ontdek, waar jouw pijn, gevoelens of moeheid vandaan komen

Als je er op dat moment de ruimte en de energie er voor hebt, kun je ook nog voor jezelf opschrijven waarmee de dingen die je gevoeld en geregistreerd hebt te maken kunnen hebben. Hoe het volledige plaatje eruitziet. Zo niet, dan doe je het op een later moment. Wacht er geen dagen mee, want dan is de informatie te veel weggezakt. 

stapje voor stapje

Uiteindelijk kun je dan voor jezelf bedenken of je iets met wat je hebt gevonden wilt gaan doen. Verlang van jezelf niet dat alles wat je in jezelf tegenkomt bij deze oefening in één keer helder gaat worden. Neem er de tijd voor en doe de oefening meerdere malen. Op deze manier met jezelf aan de gang gaan is een leerproces en vraagt om oefening en herhaling. 

Vraag hulp als je het niet alleen durft, maar praat niet met elkaar

Als je bang bent om bij jezelf stil te staan omdat het nieuw is, of angst hebt voor wat er allemaal omhoog kan komen, zoek er dan hulp bij. Je kunt bijvoorbeeld een vertrouwd iemand bellen tijdens dat je gaat liggen, die dan bij je blijft, zodat jij je veilig voelt, laat deze persoon tien minuutjes blijven, om je te steunen en je wat af te leiden, door bijvoorbeeld samen naar muziek te luisteren, de laatste vijf minuutjes probeer je het alleen. 

Leer luisteren naar je zesde zintuig en heken de tekens die al worden gegeven, door het pad samen met de aartsengelen te volgen. Nadat de energie in de ❶ ruimte (❶ praktijk Roosendaal) of❷  kosmos ❷ ( d.m.v. videobellen)  is ontstaan, door je eigen vragen te stellen, kies je een kaart uit de kaartlegging. 

Er is een vragenlijst specifiek gericht op de aartsengelen

Er is een uitleg over elk onderwerp, reuze leerzaam voor jezelf. Enkele vragen uit deze lijst zijn, volg jij je intuïtie? Durf jij een dierbare liefdevol los te laten? Heb jij een getal waar je heel vaak geluk bij hebt, of het nu toeval is of niet, welk getal is dat dan en nog veel meer. 

Totemdieren kunnen een gids zijn in bepaalde processen en situaties. Deze ontmoetingen kunnen een enorme invloed hebben op onze spirituele groei. De medicijndieren zijn op aarde om mensen te helpen hun persoonlijke kracht te ontwikkelen. Het geheim van de dieren heeft door de hele geschiedenis van de mensheid heen al naam. Vele culturen beschouwen de boodschappers uit het Universum. 

De Westerse astrologie probeert het menselijk karakter te onderzoeken aan de hand van de geboortehoroscoop, zodat de persoonlijke karakter van het mensenkind of persoon optimaal kan worden benut. Dezelfde gedachte vinden we terug in de Oosterse geneeskunde, die ervan uitgaat dat ziekte het gevolg is van een aanleg en leefgewoonten. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.