Bij onszelf stilstaan

Stilstaan, niets doen, wordt vaak gezien als saai of ongezellig en het knaagt aan ons schuldgevoel. De reden, we brengen niet voldoende tijd met iemand door, een spiegelende projectie, “dat de ander ook altijd moe is”. Meestal wordt doorgegaan uit schaamte, tot lichaam en geest ons laten weten, het de huidige tempo niet meer vol te kunnen houden. 

Stilstaan, rust, ruimte, ontwikkeling, gezondheid

Als een burn-out heeft toegeslagen, kunnen we ons erg alleen voelen, overdenken de rouw en de angst die de uitputting geeft. Als we al tijden in een cocon hebben geleefd, is het is tijd voor verandering, om de rups te veranderen in een mooie vlinder. De verandering stuit op veel weerstand, de ander die heeft voor zichzelf opkomen nog niet geleerd. 

Als we nee leren zeggen is het tijd voor een missie

Als we eenmaal nee durven zeggen, dan is er een begin gemaakt en eindigt de periode, dat wij niet voor onszelf kozen, door alleen dit al te lezen. Mocht er wat hulp nodig zijn, raadpleeg dan de Aartsengelen of de totemdieren.

Neem eigen ruimte in

Bij onszelf stilstaan betekent dus dat we onszelf de ruimte geven om te voelen hoe het met ons gaat. Ons lichaam aftasten waar er spanning, eventueel pijn, in het lichaam zit. De triggerpunten die we waarschijnlijk niet voelden toen we aan het hardlopen waren, wellicht juist om de gevoelens weg te stoppen. 

Door rust te nemen, komen we erachter hoe het met onszelf gaat

Door werkelijk rust te nemen, kunnen we te weten komen hoe het met onszelf gaat en gadeslaan wat we nodig hebben. Wat gebeurd er in het lijf, waar zijn onze gedachten en zijn deze denkprocessen wel van ons?

Stilstaan is saai

Niets doen is dus voor velen heel lastig. Waarom? Stilstaan, of stop zeggen, past niet in deze snelle tijd, want er kan en moet zo veel, de druk is hoog. Onplezierige momenten in ons leven, kunnen we gemakkelijker negeren als we almaar maar doorgaan. Bijvoorbeeld het verdriet dat we wegduwen en de vermoeidheid die nu ervaren op een ander afschrijven.

O jee, nu is het antwoord alweer nee

Daarnaast lezen we vooral op social media, hoe gezellig het is op een feestje, het concert, de verjaardag, vakantie, doe vakanties en heerlijk met vrienden op stap. Terwijl een moe lichaam telkens maar nee moet nee zeggen. Eindelijk is de moed bij elkaar geraapt en dan opeens daar zijn de overtuigende mensen, die vinden, ach joh, stel je niet aan. 

We trekken de aandacht als we eerst ja zeiden en nu "NEE"

Vooral veel hoog gevoelige mensen hebben hier last van, omdat ze overal een oplossing voor weten, die wil niemand kwijt. Want als we ons even in gaan leven in wat we gaven en wat de ander nu verloren heeft, dan komt iemand de probleemoplosser terug ophalen.

Uitstellen van confrontaties

Onszelf tegenkomen en geconfronteerd worden met onszelf zijn niet altijd aantrekkelijke opties. Het punt is alleen dat, hoe langer we de confrontatie en het contact met onszelf uit de weg gaan, hoe meer spanning en problemen zich zullen opstapelen. Het is iets wat we helemaal zelf kunnen doen, rusten daar hebben we niemand bij nodig. 

De hulp van lavendel om tot rust te komen

Het is nog sterker te onderbouwen om afstand van de ander zijn of haar aura te houden, we kunnen tijdens meditatie, geen verstoringen gebruiken. Om het relaxen wat kracht bij te zetten, zou lavendel een goede keus kunnen zijn.

Oefening om bij onzelf stil te staan

Pak pen en een schrijfmap of schrift, zorg dat de telefoon en deurbel uit staan, dat er minimaal een kwartier tijd is. Zorg dat de hond uitgelaten is en een eigen plek heeft en vertel kinderen en partner, niet gestoord te willen worden. Ga op een bank, matje of matras liggen “niet op het bed”, want dat herinnerd ons aan slapen. 

Slaap en meditatieplek gescheiden houden en leg alles klaar

Het slaapvertrek en een meditatieplek moet gescheiden blijven en leg zo nodig een deken klaar. Het is belangrijk dat we het niet koud hebben, het is net als bij het koken, leg en snijd eerst alle ingrediënten en ga daarna aan de slag.

Zorg er ook voor dat je pen en papier naast je hebt liggen voor straks

  • Haal een paar keer diep en rustig adem.
  • Ga daarna je verschillende lichaamsdelen en chakra’s af.
  • Voel de voeten en laat ze tot rust komen op het matje, daarna je onderbenen, bovenbenen, billen en onderrug. 
  • Ga zo het gehele lijf af, heb geen oordeel over een gevoel, registreer dit alleen.
  • Doet het in het lichaam ergens pijn?, is er spanning, is er sprake warmte of kou?
  • Is er rust of juist onrust, is er een kwetsbaar of juist sterk gevoel
  • Is er verdriet?
  • Zijn er veel vervelende gedachten, leidt het af? 

Laat hersenspinsels er maar zijn, ze verdwijnen bij rust

Laat hersenspinsels maar weer gaan en heb er geen oordeel over, registreer alleen maar. Probeer ze los te laten, de vraag aan onszelf kan zijn, zijn ze nu nuttig? Is er op dit moment iets te veranderen aan de situatie? Is het antwoord NEE, laat het gaan.

Schrijf alles op qua gevoel, emoties, moeheid of door willen gaan

Ga daarna rustig zitten en schrijf gevoelens op, wat de hersenen registreerden, aan pijn, emoties, moeheid of opgemerkte fitheid. Herhaal de oefening twee maal daags. Neem voor elke waarneming een bladzijde.

Loop elke bladzijde na en ontdek

Op het moment dat er ruimte en de energie is, kunnen we per bladzijde nakijken en opschrijven waarmee de dingen die we voelden te maken kunnen hebben. Ontdek hoe het volledige plaatje eruitziet, lukt het niet, dan kan dat het op een later moment. Wacht er geen dagen mee, want dan is de informatie te veel weggezakt en weten we niet meer, waar de pijn, gevoelens of moeheid vandaan kwamen.

stapje voor stapje

Uiteindelijk kunnen we dan voor onszelf bedenken of iets wat we hebben opgeschreven er ook iets aan willen doen. Verlang vooral niet, dat alles in één keer helder gaat worden, neem er de tijd voor en doe de oefening meerdere malen. Op deze manier met onszelf aan de gang gaan is een leerproces en vraagt om oefening en herhaling. 

Vraag hulp als er angst is, maar praat niet met elkaar

Als we bang zijn om bij onszelf stil te staan omdat het nieuw is, of angst hebben voor wat er allemaal omhoog kan komen, zoek er dan hulp bij. Een vertrouwd iemand is zo gebeld en wellicht komt de ontspanning dan vanzelf, deze persoon geeft een veilig gevoel in stilte, voor maximaal 10 minuten. Zie de geruststelling als steun voor wat afleiding.

Een veilig gevoel kan helpen bij de meditatie

Luister samen naar muziek en probeer de laatste vijf minuutjes of het alleen ontspannen dan wel lukt. Staat er een tijd voor het samenzijn, nee, het kan ook de laatste minuutjes als bijvoorbeeld twee of drie minuten, spreek het af, bel anders terug.