Bij jezelf stilstaan

Stilstaan, niets doen, wordt vaak gezien als saai of ongezellig en het knaagt aan je schuldgevoel, want je brengt niet voldoende tijd met iemand door, jij bent ook altijd moe, wordt al snel gezegd. Tot lichaam en geest ons laten weten, het de huidige tempo niet meer vol te kunnen houden. Dan is er maar één persoon die de rekening krijgt gepresenteerd en dat ben jij! En als het zover is, geloof mij maar, er is niemand die de kosten van het herstel betaald, want ook dat ben jij! Dus voel je niet gepasseerd, de ander die heeft dat nog niet geleerd. Ben jij zover, wil meer tijd voor jezelf en wil je voor jezelf gaan zorgen? Dan is er een begin gemaakt, aan het einde van een periode, dat jij niet voor jezelf koos. Een nieuw begin.

Bij jezelf stilstaan

Jezelf de ruimte geven

Bij jezelf stilstaan betekent dus dat je jezelf de ruimte geeft om te voelen hoe het met je gaat, om te voelen waar er spanning, eventueel pijn, in je lichaam zit die je waarschijnlijk niet voelde toen je aan het hardlopen was, wellicht juist om je gevoelens weg te stoppen. Je kunt op deze manier te weten komen hoe het met jezelf gaat en voelen wat jij nodig hebt. Wat gebeurd er in je lichaam, waar denk je aan en is deze emotie van jou… 

MobileMobile

Stilstaan is saai

Stilstaan is dus voor velen heel lastig. Waarom? Stilstaan, niets doen, wordt vaak gezien als saai of ongezellig. Het past niet in deze snelle tijd, want er kan en moet zo veel, de druk is hoog. Ook kan het zijn dat je minder leuke dingen tegenkomt die je gemakkelijker kunt negeren als je almaar doorgaat. Bijvoorbeeld het verdriet dat je niet wilt voelen, de vermoeidheid die je nu echt niet goed uitkomt. Daarnaast lees je vooral op social media, hoe gezellig het is op een feestje, het concert, de verjaardag, vakantie, doe vakanties en heerlijk met vrienden op stap en jij moet nee zeggen, omdat je moe bent. Eindelijk heb je de moed bij elkaar geraapt en dan opeens daar zijn de overtuigende mensen, die vinden, ach joh, stel je niet aan…… 

Uitstellen van confrontaties

Jezelf tegenkomen en geconfronteerd worden met jezelf zijn niet altijd aantrekkelijke opties. Het punt is alleen dat, hoe langer je de confrontatie en het contact met jezelf uit de weg gaat, hoe meer spanning en problemen zich zullen opstapelen. Het is iets wat je helemaal zelf kunt doen, stilstaan, daar heb je niemand voor nodig. Sterker nog, daar kun je niemand bij gebruiken. 

Oefening om bij jezelf stil te staan

Pak pen en een schrijfmap of schrift, zorg dat de telefoon en deurbel uit staat, dat je alle tijd hebt (minimaal een kwartier), zorg dat de hond niet boven op je kan springen en dat je kinderen en partner verteld, niet gestoord te willen worden. Ga op een bank, matje of matras liggen (niet op het bed), want dat herinnerd je aan slapen en dat moet gescheiden blijven en leg zo nodig een deken over je heen. Het is belangrijk dat je het niet koud kan krijgen.

Zorg er ook voor dat je pen en papier naast je hebt liggen voor straks

Haal een paar keer diep en rustig adem. Ga daarna je verschillende lichaamsdelen af. Voel je voeten en laat ze rustig gedragen worden door het matje, daarna je onderbenen, bovenbenen, billen en onderrug. Ga zo je gehele lichaam af. Heb geen oordeel over wat je voelt, registreer alleen maar wat je voelt. Doet je lichaam ergens pijn, is er spanning, ben je warm, koud? Ben je rustig of juist onrustig, voel je je kwetsbaar of juist sterk, voel je je verdrietig of wat depressief? Zijn er veel gedachten die door je heengaan, die je afleiden van waarmee je bezig bent? Laat ze maar weer gaan en heb er geen oordeel over, registreer alleen maar. Ga daarna rustig zitten en schrijf op wat je gevoeld en geregistreerd hebt qua pijn, emoties en of je moe was of jij je juist heel fit voelde. Herhaal dit 2 x per dag

Neem voor alles wat je waargenomen hebt, één bladzijde, om later in de oefening je gevoelens te onderzoeken

Loop elke bladzijde na en ontdek, waar jouw pijn, gevoelens of moeheid vandaan komen

Als je er op dat moment de ruimte en de energie er voor hebt, kun je ook nog voor jezelf opschrijven waarmee de dingen die je gevoeld en geregistreerd hebt te maken kunnen hebben. Hoe het volledige plaatje eruitziet. Zo niet, dan doe je het op een later moment. Wacht er geen dagen mee, want dan is de informatie te veel weggezakt. Uiteindelijk kun je dan voor jezelf bedenken of je iets met wat je hebt gevonden wilt gaan doen. Verlang van jezelf niet dat alles wat je in jezelf tegenkomt bij deze oefening in één keer helder gaat worden. Neem er de tijd voor en doe de oefening meerdere malen. Op deze manier met jezelf aan de gang gaan is een leerproces en vraagt om oefening en herhaling. 

Vraag hulp als je het niet alleen durft, maar praat niet met elkaar

Als je bang bent om bij jezelf stil te staan omdat het nieuw is, of angst hebt voor wat er allemaal omhoog kan komen, zoek er dan hulp bij. Je kunt bijvoorbeeld een vertrouwd iemand bellen tijdens dat je gaat liggen, die dan bij je blijft, zodat jij je veilig voelt, laat deze persoon tien minuutjes blijven, om je te steunen en je wat af te leiden, door bijvoorbeeld samen naar muziek te luisteren, de laatste vijf minuutjes probeer je het alleen. 

Delen