...

Hoe knoflook helpt symptomen griep te verminderen

Knoflook is rijk aan zwavelhoudende verbindingen, met als hoofdstofje: allicine. Allicine kan als een natuurlijke antibiotica werken en helpen om bacteriën en virussen te doden. Wanneer knoflook wordt geplet of gekauwd, verandert de samenstelling van knoflook in allicine (met een c), het belangrijkste actieve ingrediënt in knoflook. 

Ze helpen bij het herstel of voorkomen verkoudheid en griep, doordat het sommige witte bloedcellen stimuleert in het lichaam om de ziekteverwekkers te bestrijden. Verwarm de knoflook niet als je het wilt gebruiken om het immuunsysteem te versterken, dan gaat de allicine verloren.

Als je vaak ziek wordt door een verkoudheid of griep, kan het eten van knoflook helpen jouw symptomen te verminderen

Eet 2-3 teentjes knoflook per dag, telkens 1 teentje bij de maaltijd. Eet het wel samen met het brood of met een rauwkost, want het kan erg sterk zijn.

Benodigdheden: 1 zak gemengde salade; 4 cherrytomaten, 5 blaadjes basilicum; 4 plakjes komkommer in kleine stukjes; halve theelepel oregano 2 eetlepels zonnebloempitten; 1 knoflookteentje (fijngesneden);  halve theelepel grove mosterd; 1 eetlepel olijfolie (extra vierge); 1 plakje gember in kleine stukjes gesneden. 1 theelepel kurkuma; 1/4 theelepel cayennepeper; 1/4 theelepel kruidnagel, 1/4 sap van citroen of limoen na keuze en een eetlepel kwark na keuze. Meng alles goed door elkaar heen, eet het gelijk na je boterham of je glutenvrije maaltijden. Begin voorzichtig, want je lichaam zal moeten wennen aan al die rauwe voeding. 

Spiraalsnijder groente, lekker makkelijk!
De spiraalsnijder van WILP is een handige keukenhulp om je groenten in slierten te snijden. Of je nou gezond, bewust, vegetarisch of veganistisch bent, deze spiraalsnijder is voor elke maaltijd een goede oplossing! In een handomdraai maak je jouw favoriete spiraalgroente en maak je je maaltijden en/of salades nog aantrekkelijker. Dus: sloof je uit in de keuken en serveer de verantwoorde maaltijden als een echte pro. Deze spiraalsnijder is makkelijk schoon te maken en kan in de vaatwasser. Koop hier

Tip: Vervang tarwe spaghetti door courgette spaghetti met behulp van deze spiraalsnijder, waardoor je meer groente binnenkrijgt en minder tarwe. Een echt verantwoord koolhydraat arme maaltijd.


 

Keukenmes, salade bak, houdbaarheid bakjes, om de salade te bewaren, een lepel, schilmesje

Eierkoker, Niet langer een pannetje tevoorschijn hoeven halen voor dat gekookte eitje. Met deze eierkoker van Severin kun je eenvoudig 6 eieren tegelijk koken. Je kunt zelfs de hardheid instellen om zo het perfecte eitje te koken. De EK 3051 is uitgerust met een anti-aanbaklaag met oververhittingsbeveiliging en wordt geleverd inclusief eierprikker en maatbeker. Koop hier

Maak van de gekookte eidooier, rode wijnazijn en de olijfolie, het sausje, snijd alle ingrediënten fijn, zorg dat je wat blaadjes basilicum, ringen uien, plakjes tomaat en zonnebloempitten over houdt om zo dadelijk mee te garneren.

Tip om mee te nemen naar je werk of picknick

Wil je de salade klaarmaken voor de volgende dag, zorg dat je alle kruiden mengt, de sla en de komkommer en yoghurt apart houdt in een daarvoor bestemd bakje, dan is de salade in bijvoorbeeld een koeltas goed mee te nemen voor onderweg

ROMIGE KNOFLOOKSOEP Voor 4 personen.

Nodig: 10 – 12 teentjes knoflook, ¾ liter runderbouillon (van tablet), 1/8 l slagroom, 1 eetlepel maïzena, peper, zout, 2 eetlepels croutons, 2 eetlepels fijngehakte peterselie.
Pel de teentjes knoflook en kook ze ca. 20 minuten in water met wat zout. Dep ze droog met keukenpapier. Doe ze met ‘n klein deel van de bouillon in de keukenmachine en pureer de knoflook. Doe de puree in een pan en voeg de rest van de bouillon toe. Breng de knoflooksoep aan de kook. Roer de maïzena met de room tot een papje en bind hiermee de soep. Even op smaak brengen met peper en zout. Schenk de soep in 4 kommen en strooi de croutons en de peterselie er over. Serveren met warme toast met boter.

Net als bij vele voeding, en andere vreemde stoffen, kun je ook allergische klachten krijgen bij knoflook, meestal zijn het wat onschuldige klachten als jeuk, maar soms komen ook ernstiger klachten voor. Knoflook allergieën zijn negatieve, soms gevaarlijk, reacties na inname, aanraken, of het inademen van knoflook. Hoewel voedselallergieën vaak voorkomen, is een knoflook allergie zeldzaam,  een intolerantie voor knoflook komt iets vaker voor. De symptomen van allergische reactie op het eten van knoflook kunnen maagklachten, braken, netelroos en huiduitslag, en kortademigheid of een piepende ademhaling zijn. 

De allergische reactie ontstaat waar de mestcellen zich bevinden. In het geval van een knoflook allergie is dit over het algemeen in de mond, op de huid en het maag- en darmkanaal. Het maagdarmkanaal is een deel van het lichaam, waar voedsel verwerkt wordt. Leeftijd, diabetes, histamine intolerant, kunnen een andere risicofactoren voor het ontstaan van een knoflook allergie. Informatie Histamine

Gratis maag – darm slijmvliestest 

Het menselijk lichaam bestaat voor 58 procent uit water. Bij pasgeboren baby’s maakt dit zelfs bijna 80 procent van het totale lichaamsgewicht uit. Bij vrouwen ligt het aandeel gemiddeld een paar procenten lager. Dat is te verklaren uit het gemiddeld hoge vetweefselgehalte van het vrouwelijk organisme. Terwijl spieren voor ongeveer 77 procent uit water bestaan, bevat vet maar weinig water. Verliest het lichaam nu een procent van zijn vocht, dan ontstaat al een gevoel van dorst, bij twee procent vochtverlies zijn de prestaties wat uithoudingsvermogen betreft al minder, vanaf vijf procent kan al versnelde hartactiviteit, apathie, braken en spierkramp ontstaan en bij een vochtverlies van meer dan vijftien procent is de mens niet meer in staat in leven te blijven. Het water vervult in het menselijk lichaam diverse vitale functies. Het doet vooral dienst als bouwstof, als oplos- en vervoermiddel en als warmteregelaar. Om het organisme in staat te stellen deze functies goed uit te voeren, is een uitgebalanceerde vochtbalans nodig. Dat betekent: hoe meer water in het lichaam wordt verbruikt, des te meer water moeten we ook weer aanvoeren (zie het overzicht hieronder). Vooral in een droog en warm klimaat en door lichamelijke inspanning kan de vochtbehoefte behoorlijk toenemen. Een bekende vuistregel luidt dat de mens drie weken zonder eten kan, maar slechts drie dagen zonder drinken. 

Delen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *