...

Hoe je voorkomt dat je niet gaat bewegen

Als je eerlijk bent zie je meestal snel wat jouw valkuilen zijn.  Snoepen, eten uit verveling of gewoonte, meerdere keren opscheppen terwijl je al lang vol zit. Halveer gewoon je bord met eten. Niet bewegen omdat je daar geen tijd voor in hebt ingepland, het bezoek, het etentje, het heerlijke weer, de barbecue, iemand anders heeft ook een ijsje, een pilsje, je wilt er zo graag bij horen. Iedereen zit gezellig te tafelen en jij voelt je een ware stoorzender, sterker nog, terwijl velen op feestjes uren zitten, lijk jij wel steeds te “zeuren” over bewegen en het eten. Zeg gewoon niet dat je aan het minderen van eten bent begonnen of dat je gaat wandelen, ga gewoon je gang en trek je jas aan. Schep steeds kleine beetjes op. Word je iets aangeboden, zeg niet Nee, als dat niet gewaardeerd wordt. Maar zeg dat je even naar het toilet moet en dat je straks even gaat kijken of je het ‘extra’ eten gaat nemen, precies hetzelfde bij het gaan wandelen, zeg bijvoorbeeld dat je een sms hebt gehad, dat er iemand bij je deur stond. Dan wordt het iets gemakkelijker, omdat als je terug komt, de anderen al zijn verder gegaan en ze allang weer vergeten zijn dat jij even naar het toilet was of dat jij die sms kreeg, het voorkomt discussies en stress. Je hoeft niet de anderen overtuigen, jij doet het voor jezelf. En geloof me als ik zeg: als niemand wilde wandelen, dan zal dat in de toekomst vaak ook niet gebeuren, jij bent verantwoordelijk voor jouw leven en zo is de ander dat ook. 

Hoe je een planning maakt 

 

Handige tips, om te voorkomen dat je niet gaat bewegen

  • Sta vroeg op, mede omdat je misschien nog moet werken, of omdat je nog van alles moet ondernemen, je deur voor bezoek open staat, het huishouden, je kinderen die nog klein zijn, misschien is op dat tijdstip je partner nog thuis, enz.;
  • Drink in de ochtend een half liter gekookt lauw water met halve citroen, om mee te beginnen;
  • Ga daarna ontbijten;
  • Direct wandelen na het ontbijt, anders komt het er echt niet meer van;
  • Heb je pijn? Neem contact op met je arts of kijk samen met een Orthomoleculair Therapeut en voedingsdeskundige om te kijken hoe je de pijn op kunt lossen, of een alternatief kunt bedenken voor wandelen. Vanuit je rolstoel of bed, kan je ook bewegen;
  • Jij bent degene die dit in de dag plant, er is niemand die dit voor jou gaat doen, neem het heft in eigen hand en noteer eens wat je op een dag doet.

Om je innerlijke kracht op te bouwen en te groeien

Dit werkboek leert je stap voor stap om je te bevrijden van harde zelfkritiek en onmogelijke eisen aan jezelf, en om juist een compassievolle relatie met jezelf te cultiveren. Koop het boek hier

Delen