Het lichaam als je beste dokter

Het lichaam als je beste dokter

Kunstmatige rijping van voeding, verarmt aan nuttige nutriënten

Soms ligt het voedsel duizenden kilometers af voor het de eindverbruiker heeft bereikt en dat ben jij. Vaak worden vruchten onrijp geoogst, waardoor het bijvoorbeeld zijn productie van voedingsstoffen zeker nog zijn maximum niet bereikt heeft, of dat voor de opslag ethyleen gas gebruikt wordt, om kunstmatig de rijping voort te zetten. 

Een plant heeft tijd nodig om te groeien

Maar omdat tijd geld is, probeert de mens meer en meer tijd te besparen. Planten moeten sneller groeien en hun ontwikkeling wordt daarom op kunstmatige wijze versneld. Alles draait om productievergroting ten koste van belangrijke nutriënten voor de eindverbruiker. 

Eén rotte appel, verpest de hele mand

Bijna iedereen kent ook het gezegde: ‘Eén rotte appel verpest de hele mand’. Een tip: Doe een onrijpe vrucht in een plastic zak met een rijpe appel, peer of banaan erbij, zodat de vrucht sneller rijpt en je deze sneller kunt eten. Ethyleen speelt hierbij een bepalende rol in natuurlijke vorm.

KokenKoken

Hoe herken je kwaliteit

De lekkerste groenten en fruit komen vaak van een kleinschalige tuinder die zijn vruchten op ouderwetse wijze teelt en verbouwt. Zonder kas, zonder gif, zonder kunstmest of door zelf voedsel te verbouwen en vergeet vooral niet de ingrediënten op de verpakking te bestuderen. 

Hoe het lichaam zichzelf kan herstellen

Wij zijn door moeder natuur “ontworpen”, om ziekte te kunnen bestrijden met ons eigen afweersysteem, vroeger aten ze kippensoep bij griep en verkoudheid, gebruikten ze witte koolbladeren voor pijnlijker plekken. We moeten het soms enkel een handje helpen, met medicatie of een voedingssupplement. En het betekent niet omdat je weinig tijd, energie of geld hebt, dat het bij jou tot een ongezonde levensstijl hoeft te leiden. Zelfs als je al jaren overtuigd bent van een gezond voedingspatroon, kan je het nog interessant vinden om even stil te staan bij waar ons voedsel vandaan komt. 

Vetten in voeding voor een gezond cholesterol

Dit zijn vaak de dierlijke voedingsvetten, zoals boter, vol vette kaas en je vindt ze in vlees. Een aantal decennia is gezegd dat verzadigde vetten ongezond zouden zijn. Ze zouden de risico’s verhogen op hart- en vaatziekten, overgewicht en een te hoog cholesterol. Deze angst blijkt erg mee te vallen. Vet heeft juist een nuttige functie.

Ga voor kwaliteit

De kwaliteit van het product, dat het verzadigde vet bevat, is bepalend voor het effect op je gezondheid.
Zo is een stuk rundvlees van een koe die haar hele leven in de wei heeft staan grazen een stuk gezonder dan het vlees van haar zusje die haar hele leven in de bio industrie heeft doorgebracht. Dit geld precies het zelfde voor kip. Een koe hoort gras te eten en geen maïs. Koeien horen buiten te lopen en niet op stal te staan. Een koe hoeft helemaal uit voorzorg antibiotica toegediend te krijgen. En een koe kan gewoon haar horens behouden. Juist die horens bevatten namelijk een enorme hoeveelheid mineralen. 

SportSport

Pas ook op voor de verborgen verzadigde vetten in koekjes en snacks

Het vlees en de melk van de koe die een natuurlijk leven heeft, is van veel betere kwaliteit dan die van de koe uit de bio industrie. Dit geldt ook voor verzadigde vetten in hun vlees en zuivel.  Je vindt verzadigde voedingsvetten ook in minder gezonde producten zoals snacks, koek, snoep en taart. Kenmerkend voor de vorm van verzadigde vetten is dat ze een vaste vorm hebben zoals dat bij roomboter het geval is. Onverzadigde vetten zij meestal vloeibaar, zoals bij olijfolie het geval is.

Onverzadigde vetten

Deze vetten zijn vaak afkomstig van planten, zoals olijven, noten, avocado’s, zaden en pitten en je vindt ze ook in vis. Kenmerkend voor de vorm is dat onverzadigde vetten meestal vloeibaar zijn, zoals olijfolie. Onverzadigde vetten zijn meestal gezond. Echter wanneer deze voedingsvetten sterk worden verhit, dan ontstaan schadelijke verbindingen. Dit is het geval met gehydrogeneerde plantaardige vetten zoals palmolie. Dit zijn eigenlijk transvetten  Onverzadigde voedingsvetten bevatten veelal de gezonde omega 3 vetten. Omega 3 is bijzonder gezond. Deze gezonde vetten dragen bij een een goed werkend immuunsysteem, gezonde hersenen, een goed werkend hard- en vaatstelsel en ze stimuleren de vetverbranding. Hiermee kunnen omega 3 vetten je lichaamsgewicht positief beïnvloeden.

Transvetten

Transvetten zijn de zeer ongezonde verzadigde vetten. Van oorsprong zijn transvetten plantaardig, zoals palmolie. Maar tijdens een industrieel proces zijn ze verhit en verhard. Op het etiket van het product lees je dan de naam gehydrogeneerde plantaardige vetten, of geharde plantaardige vetten.
Door het industriële proces krijgen deze vloeibare plantaardige vetten een vaste vorm. Hierdoor zijn ze gemakkelijker te vervoeren en te verwerken in bepaalde producten. 

Transvetten zijn ontstekingsbevorderend

Je vindt transvetten in veel industrieel bereid en gefrituurd voedsel, zoals snacks, fabrieksmatig geproduceerd voedsel en gefrituurd voedsel. Wanneer je de etiketten van voedingsmiddelen bekijkt, dan is het niet altijd gemakkelijk af te lezen welk type vet in het desbetreffende product is verwerkt. Dit kan behoorlijk verwarrend zijn. Ook kan dit ongezonde gevolgen hebben, omdat je onbewust transvetten en de ontstekingsbevorderende omega 6 vetten binnen kan krijgen.

Genoeg bewegen helpt gewichtstoename voorkomen en kan ook helpen bij gewichtsverlies. Tijdens het sporten verbrandt je calorieën. Hoe intensiever je bezig bent, hoe meer calorieën je verbrandt. De chemische processen in ons lichaam kunnen van hun snelheid variëren en dit kan opgang gebracht worden door actief bezig te zijn. Als je gaat sporten, kies dan voor de juiste sportschoenen, ze werken schok dempend en beschermen daarmee onze spieren, pezen, gewrichten en botten. 

Seizoen groenten en fruit

De beste vruchten behoren nagenoeg altijd tot het seizoensgebonden groenten en fruit, zonder kunstmatige rijping. 

Aardappelen, Knolselderij, Paddenstoelen, Pastinaak, Pompoen, Prei, Raap, Rammenas, Rode biet, Rode kool, Savooikool, Schorseneren, Spruiten, Uien, Veldsla, Witlof, Witte kool, Wortelen

Aardappelen, Groene selderij, Knolselderij, paddenstoelen, Pastinaak, Pompoen, Prei, Raap, Rammenas, Rode biet, Rode kool, Savooikool, Schorseneren, Spruiten, Uien, Veldsla, Witlof, Witte kool, Wortelen

Aardappelen, Bloemkool, Groene selderij, Knolselderij, Paddenstoelen, Pastinaak, Pompoen, Prei, Raap, Radijs, Rammenas, Rode biet, Rode kool, Savooikool, Schorseneren, Spinazie, Spruiten, Uien, Veldsla, Witlof, Witte kool, Wortelen

Aardappelen, Andijvie, Bloemkool, Groene selderij, Paddenstoelen, Prei, Raap, Raapstelen, Radijs, Rode biet, Spinazie, Uien, Witlof

Andijvie, Asperges, Bloemkool, Doperwt, Groene Selderij, Koolrabi, Kropsla, Paddenstoelen, Prei, Raap, Raapstelen, Radijs, Spinazie, Spitskool, Uien, Warmoes, Wortelen

Aardappelen, Andijvie, Artisjok, Asperges, Bloemkool, Broccoli, Doperwt, Groene selderij, Koolrabi, Kropsla, Paddenstoelen, Prei, Prinsessenbonen, Raap, Radijs, Savooikool, sperziebonen, Spinazie, Spitskool, Tomaten, Tuinbonen, Uien, Venkel, Warmoes, Wortelen

Aardappelen, Andijvie, Artisjok, Aubergine, Bleekselderij, Bloemkool, Broccoli, Chinese kool, Courgette, Doperwt, Groene selderij, Komkommer, Koolrabi, Kropsla, Paddenstoelen, Paprika, Prinsessenboon, Prei, Radijs, Rode biet, Rode kool, Savooikool, Snijbonen, sperziebonen, Spinazie, Spitskool, Tomaat, Tuinbonen, Uien, Warmoes, Witte kool, Wortelen

Aardappelen, Andijvie, Artisjok, Aubergine, Bleekselderij, Bloemkool, Broccoli, Chinese kool, Courgette, Groene selderij, Groenlof, Knolselderij, Komkommer, Koolrabi, Kropsla, Maïs, Paddenstoelen, Paprika, Prinsessenboon, Pompoen, Prei, Raapstelen, Radijs, Rode biet, Rode kool, Savooikool, Snijbonen, sperziebonen, Spinazie, Spitskool, Tomaat, Uien, Warmoes, Witte kool, Wortelen

Aardappelen, Andijvie, Artisjok, Aubergine, Bleekselderij, Bloemkool, Broccoli, Chinese kool, Courgette, Groene selderij, Knolselderij, Komkommer, Koolrabi, Kropsla, Maïs, Paddenstoelen, Paprika, Pompoen, Prei, Prinsessenbonen, Raap, Raapstelen, Radijs, Rammenas, Rode biet, Rode kool, Savooikool, Snijbonen, sperziebonen, Spinazie, Spitskool, Tomaat, Uien, Venkel, Warmoes, Witte kool, Wortelen

Aardappelen, Andijvie, Artisjok, Aubergine, Bleekselderij, Bloemkool, Broccoli, Chinese kool, Courgette, Groene selderij, Knolselderij, Koolrabi, Kropsla, Paddenstoelen, Paprika, Pastinaak, Pompoen, Prei, Prinsessenbonen, Raap, Raapstelen, Radijs, Rammenas, Rode biet, Rode kool, Savooikool, Schorseneren, Snijbonen, sperziebonen, Spinazie, Spitskool, Spruiten, Tomaat, Uien, Veldsla, Venkel, Warmoes, Witlof, Witte kool, Wortelen

Aardappelen, Andijvie, Bleekselderij, Bloemkool, Broccoli, Chinese kool, Courgette, Groene selderij, Knolselderij, Paddenstoelen, Pastinaak, Pompoen, Prei, Raap, Rammenas, Rode biet, Rode kool, Savooikool, Schorseneren, Spruiten, Uien, Veldsla, Venkel, Witlof, Witte kool, Wortelen

Aardappelen, Andijvie, Groene selderij, Knolselderij, Paddenstoelen, Pastinaak, Pompoen, Prei, Raap, Rammenas, Rode biet, Rode kool, Savooikool, Schorseneren, Spruiten, Uien, Veldsla, Witlof, Witte kool, Wortelen

Voor de ontwikkeling van een plant is vooral tijd nodig

Maar omdat tijd geld is, probeert de mens meer en meer tijd te besparen. Planten moeten sneller groeien en hun ontwikkeling wordt daarom op kunstmatige wijze versneld. Alles draait om productievergroting ten koste van voedingsstoffen voor de eindverbruiker. 

Delen