Hoe mooi we zijn, zonder oordeel

Hoe mooi we zijn, over acceptatie en complimenten voor onszelf en de ander, wees oprecht en rechtvaardig, geef elkaar de ruimte om emoties een plekje te geven. Soms verwachten mensen bepaalde emoties niet en zijn dan ademloos en boos. Als we na alles wat we uitspraken de situatie even rust geven, kunnen we met een zuiver hart verder leven.

Zelfvertrouwen, hersenen, neurotransmitters, stilte, hoofd, angst, zintuigen, bewustwording, timemanagement, hoog gevoeligheid, creatief

Onszelf minimaal vier keer per dag een compliment geven

We kunnen er nu direct mee beginnen. Kijk eens in de spiegel, recht in eigen ogen, glimlach en geef een compliment (blijf kijken in die mooie ogen) zeg iets wat er bijzonder is, wat ging er vandaag goed, dat het trots zijn het overnam van het verdriet. 

Wat is een persoonlijke goede eigenschap

Wat is een goede eigenschap en de manier hoe we onze  eigen aura verzorgen, daar staat iemand te glimlachen naar zichzelf. Welke vaardigheid zijn er om trots op te zijn. Mensen die zich vandaag goed voelden, omdat er aandacht aan ze werd besteed en dat allemaal omdat wij ze een compliment gaven. 

Spreek een compliment hardop uit en geef een schouderklopje

Als we het niet gewend zijn om onszelf te complimenteren, dan zal dat in het begin wat onwennig aanvoelen. Zet toch door! Complimenteren is het grootste geschenk dat we onszelf kunnen geven en dat geeft het zelfvertrouwen, zelfwaardering en geeft ons zelfbeeld een enorme boost.

Begin met kleine complimentjes

Het hoeft niet te gaan over iets werelds groots of iets wat zo vaak voorbij is gekomen en dit gewoon niet bij ons past. Het gaat om de kleine dingen die we goed doen en de kleine dingen die goed aan ons zijn. Op den duur gaan we merken dat de complimenten steeds langer en uitgebreider worden naarmate we er meer vertrouwd mee raken en voordat we het weten zijn we ons eigen grootste fan en bewonderaar.

Voordat je begint om je tijd te beheren, is het ‘t beste om te leren, hoe laat de “gebeurtenissen” gebeuren in ons leven. Een te doen boek omschrijft tijd als “het punt of de periode waarop deze “gebeurtenissen” zich voordoen”. Simpel gezegd, is het de tijd wanneer dingen gebeuren. In tijd zijn er 60 seconden in een minuut, 60 minuten in een uur, 24 uur per dag en 365 dagen in een jaar. 

Deel je tijdschema met tijden in. Echte tijd heeft altijd betrekking op bepaalde zaken. Tijd vliegt afhankelijk van wat we doen. En tijd gaat niet om, als we ergens echt geen zin in hebben, sommigen herkennen vaak daar meteen het huishouden.

Na alles wat we meemaakten in ons leven, alsof dat niet genoeg is

We voelen en horen vaak veel meer dan andere mensen en we zouden zo graag een ander willen helpen, dat zit in ons mensen, we kregen het van de natuur mee en het zit ons hele systeem. Als ik nu zeg, dat we voor onszelf daar ontzettend mooie ontwikkelingen mee kunnen maken en dat we alleen door te luisteren mensen ook al helpen we met die mooie gave iets bijzonders voor onszelf kunnen voortbrengen. 

Oordeel niet, voel, zie, hoor, maar niet uitspreken

Waarnemen zonder oordeel is de hoogste vorm van menselijke intelligentie. Een oordeel houd ons af van aanwezig zijn in het nu. Door gedachten waar te nemen is  steeds weer merken hoeveel er wordt afgekletst in ons hoofd. We merken dat een oordeel onze reactie bepaalt op de alledaagse gebeurtenissen. Vaak zijn dit automatische en aangeleerde patronen in onze hersenen. Hierdoor lopen de ‘mindvol’ rond in plaats van ‘mindfull’ en verliezen we vrijheid om te kiezen.

Door waarnemen zonder oordeel ervaren we intenser onze zintuigen

Zo kunnen we meer kleur opmerken, meer geur en proeft meer smaak, aanrakingen en geluid zijn intenser. Een mindfulness oefening om te leren waarnemen zonder oordeel, is te trainen met een beetje voeding als wortel, rode biet, zoete aardappel of iets wat we graag lusten. Deze mindfulness oefening bestaat uit het met aandacht voelen, ruiken, proeven, eten van het voedsel.

Instructie bij de voedsel oefening

Neem zo’n 10 minuten voor de voedseloefening. Breng alle gedachten tijdens de oefening telkens weer naar het voedsel als je gedachten afdwalen.

  • Leg een stukje voedsel op de hand en breng de aandacht naar je ademhaling.
  • Kijk naar het voedsel. Kijk er echt naar, zoals we nog nooit naar voedsel keken.
  • Kijk naar de structuur, naar de groeven. Zie de verschillende kleurtinten, de schaduw, de patronen?
  • Maak een bolletje van het gekookte voedsel en rol het  langzaam tussen de vingers. Voel structuur van het eten.
  • Hou het voedsel bij het oor. Knijp er een beetje in. Maakt het een geluid?
  • Breng het voedsel naar de lippen en voel;
  • Plaats deze op de tong en proef en voel het voedsel zonder te kauwen of druk met de tanden uit te oefenen. Bewerk het voedsel langzaam met de mond, met de volle aandacht bij de prikkelingen;
  • Als uiteindelijk het voedsel wordt  doorgeslikt, let dan op de volheid van de smaak;
  • Neem nu in gedachten, dat het  lichaam precies het bolletje voedsel  zwaarder is geworden.

De oefening voor ons: Voel, zie, hoor, schrijf op en spreek het niet uit

  • Wacht 3 uur, kijk naar wat er in het boek is opschreven;
  • Wat is nu het eerste wat in het brein bovenkomt?
  • Is er iets veranderd in deze uren?
  • Schrijf dit dan op

De aura geeft energie, levenskracht, frisse lucht en prana bij beweging in buitenlucht. Om in leven te blijven, hebben we zuurstof en prana nodig. De zuurstof die we dagelijks inademen en door onze bloedsomloop heen loopt. Het is verantwoordelijk voor onze hartslag, ademhaling, spijsvertering en uitscheiding van afvalstoffen. Prana zorgt voor het knipperen van onze oogleden, lopen, spelen, rennen, praten, denken, redeneren, voelen en willen. Dankzij pranische energie produceren we maagsappen, gal, darmsappen, speeksel en zorgt het voor een juiste spijsvertering.

Delen