Hoe mooi we zijn, zonder oordeel

Hoe mooi we zijn, over bewustwording van acceptatie, complimenten en de spiegeling naar onszelf en naar de ander, wees oprecht en rechtvaardig, geef elkaar de ruimte om emoties een plekje te geven. Soms verwachten mensen bepaalde gevoelens niet en zijn dan ademloos en boos. Als we na alles wat we uitspreken de situatie even rust geven, kunnen we met een zuiver hart verder leven.

Zelfvertrouwen, hersenen, neurotransmitters, stilte, hoofd, angst, zintuigen, bewustwording, timemanagement, hoog gevoeligheid, creatief

Onszelf minimaal vier keer per dag een compliment geven

We kunnen er nu direct mee beginnen. Kijk eens in de spiegel, recht in eigen ogen, glimlach en geef een compliment, zeg iets wat er bijzonder is, wat ging er vandaag goed, dat het trots zijn het overnam van het verdriet. Wat we uitspreken, kan onze gedachteleven versterken, maar ook verzwakken.

Wat is een persoonlijke goede eigenschap

Wat is een goede eigenschap en de manier hoe we onze  eigen aura verzorgen, daar staat iemand te glimlachen naar zichzelf. Welke vaardigheid zijn er om trots op te zijn. Mensen die zich vandaag goed voelden, omdat er aandacht aan ze werd besteed en dat allemaal omdat wij ze een compliment gaven. 

Spreek een compliment hardop uit en geef een schouderklopje

Als we het niet gewend zijn om onszelf te complimenteren, dan zal dat in het begin wat onwennig aanvoelen. Zet toch door! Een compliment geven is het grootste geschenk dat we onszelf kunnen geven en dat geeft zelfvertrouwen, zelfwaardering en geeft ons zelfbeeld een enorme boost.

Wat een heerlijke manier om positieve energie te verspreiden. Laat een complimentkaartje achter voor een vriend of collega en schrijf een persoonlijk berichtje op de achterkant, of gebruik de kaartjes of de pluimpjes om elke dag zelf om te oefenen.

Het hoeft niet te gaan over iets werelds groots of iets wat zo vaak voorbij is gekomen en dit gewoon niet bij ons past. Het gaat om de kleine dingen die we goed doen en de kleine dingen die goed aan ons zijn. Op den duur gaan we merken dat de complimenten steeds langer en uitgebreider worden. 

De grootste fan worden van onszelf

Naarmate we er meer vertrouwd raken met een complimentje voor onszelf, zijn we voor we het weten, ons eigen grootste fan en bewonderaar.

Voordat we beginnen om de tijd te beheren, is het ‘t beste om te leren, hoe laat de “gebeurtenissen” gebeuren in het leven. Het dagboek omschrijft het tijdstip, als “het punt of de periode waarop deze “gebeurtenissen” zich voordoen”. Simpel gezegd, is het ‘t recente moment, wanneer een situatie plaats vindt. 

Er zijn drie manieren om momenten vast te leggen

Door gedachten, gesprekken als projectie en acties. Als mens worden we vaak onderbroken door verschillende zaken, terwijl we midden in een gesprek zitten, weten we de onderbrekingen niet altijd te elimineren en wordt nee zeggen lastig. 

Hoeveel tijd willen we met iemand doorbrengen en hoeveel tijd gaan we besteden aan ons denkpatroon om deze te verwerken, hoe we de communicatie en de acties die het leven tot aangenaam of onaangenaam kunnen maken, die tijd kunnen grotendeels de baas worden, door een tijdschema te maken.

Oordeel niet, voel, zie, hoor, maar niet uitspreken

Waarnemen zonder oordeel is de hoogste vorm van menselijke intelligentie. Een mening houd ons af van aanwezig zijn in het nu. Door gedachten waar te nemen is  steeds weer merken hoeveel er wordt afgekletst in ons hoofd. We merken dat een bepaalde denkwijze onze reactie bepaalt op de alledaagse gebeurtenissen. 

De zoektocht om gehoord te worden

Vaak zijn al door maar willen praten, automatische en aangeleerde patronen in onze hersenen, “wellicht worden we niet gehoord, niet geloofd”. Hierdoor lopen we ‘mindvol’ rond in plaats van ‘mindfull’ en verliezen we vrijheid om te kiezen. 

Door waarnemen zonder oordeel ervaren we intenser onze zintuigen

Zo kunnen we meer kleur opmerken, meer geur en proeft meer smaak, aanrakingen en geluid zijn intenser. Een mindfulness oefening om te leren waarnemen zonder oordeel, is te trainen met een beetje voeding als wortel, rode biet, zoete aardappel of iets wat we graag lusten. Deze mindfulness oefening bestaat uit het met aandacht voelen, ruiken, proeven, eten van het voedsel.

Instructie bij de voedsel oefening

Neem zo’n 10 minuten voor de voedseloefening. Breng alle gedachten tijdens de oefening telkens weer naar het voedsel als de concentratie afdwaalt.

  • Leg een stukje etenswaar op de hand en breng de aandacht naar de ademhaling.
  • Kijk naar het voedsel. Kijk er echt naar, zoals we nog nooit naar eten keken.
  • Kijk naar de structuur, naar de groeven. Zie de verschillende kleurtinten, de schaduw, de patronen;
  • Maak een bolletje van het gekookte voedsel en rol het  langzaam tussen de vingers. Voel structuur van het eten;
  • Hou de voedingsstof bij het oor, knijp er een beetje in. Maakt het een geluid?
  • Breng het spijs naar de lippen en voel;
  • Plaats deze op de tong en proef en voel de eterij, zonder te kauwen of druk met de tanden uit te oefenen. Bewerk het eten langzaam met de mond, met de volle aandacht bij de prikkelingen;
  • Als uiteindelijk het spijs wordt  doorgeslikt, let dan op de volheid van de smaak;
  • Neem nu in gedachten, dat het  lichaam precies het bolletje voedsel  zwaarder is geworden.

De oefening voor ons, voel, zie, hoor, schrijf op en spreek het niet uit

  • Wacht 3 uur, kijk naar wat er in het boek is opschreven;
  • Wat is nu het eerste wat in het brein bovenkomt?
  • Is er iets veranderd in deze uren?
  • Schrijf dit dan op

Het is belangrijk om veranderingen op te merken

Doormiddel van een dagboek en timemanagement bij te houden, welke voedingstoffen en tijdsbestekken er iets gebeurd en kan er kennis ontstaan om het reptielenbrein te kunnen resetten. Als we alle informatie dagelijks bijhouden in een A5 formaat organizer, ontstaat er een rode draad en die helderheid brengt, waardoor er rust ontstaat in de hoofd